Waarom ligt er vaak grind op de platte daken van sommige gebouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3K

Antwoorden (3)

Platte daken zijn bedekt met bitumen om ze waterdicht te maken. Zeker de oudere varianten waren zeer gevoelig voor UV straling, en hadden bescherming nodig. Daarom wordt er of fijn leislag overheen gegooid, of grind. Het grind ligt er tevens op om eea te verzwaren, om te voorkomen dat een losse hoek het hele dak weg trekt bij een storm. Dit laatste is alleen een risico bij verspijkerde daken, elke dus alleen met spijkertjes op de ondergrond vast zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grind verlengd de levensduur van het dak i.v.m. bescherming tegen UV-straling. Ook dempt het geluid en houdt het de woning zomers langer koel. Grind wordt vaak toegepast op een dak waar voor een geballast systeem is gekozen (b.v. op betondaken), het grind dient dan als ballast voor het opwaaien van de bedekking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is om de dakbedekking ( bitumen ) te beschermen tegen UV.