Ik heb veel last van stemmingswisseling, wat te doen?

ik ben 14 jaar, ben een meisje en heb best wel veel last van stemmingswisseling. De laatste tijd is het meestal dat ik blij ben en dan opeens boos word... ik zit hier best wel mee want ik krijg dus best veel ruzie met me moeder/vader/zus/broertje. Ik kan er niks aan doen maar de ene keer zijn die personen aardig, maar een paar minuten later zijn ze "gemeen". Ik weet wel dat het aan mezelf ligt... wat kan ik er ZELF aandoen dat ik niet boos word?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In aanvulling op de al gegeven antwoorden:
Van jouw stemmingswisselingen kun je ook heel veel leren!

Heb je al eens geprobeerd om eens te kijken naar wanneer je 'opeens boos wordt'? Zijn dat vaak dezelfde soort situaties? Of vaak met dezelfde personen? Is het vaak op eenzelfde moment in de tijd (bv. vaak aan het eind van de middag, vaak in het weekend, vaak vlak voor je menstruatie moet beginnen, vaak als je het heel druk hebt met dingen voor school, enz.).

Eén ding wat je sowieso een beetje kan helpen is gezond eten, zodat je allerlei voedingsstoffen binnen krijgt die jouw lichaam nodig heeft in deze periode van je leven. Want je lichaam heeft veel te doen, zoals groeien en ontwikkelen, veel leren op school en in sociale situaties. Vooral genoeg groene bladgroenten eten is belangrijk. Daaruit haalt je lichaam o.a. magnesium en calcium. Magnesium is een mineraal die je helpt om te gaan met stress en zorgt er voor dat je je eten goed kunt omzetten in energie (die je nodig hebt om goed om te gaan met spanningen zoals jouw boos worden). De magnesium helpt ook om calcium goed op te nemen wat weer goed is voor je gebit en botten (zodat je minder snel nare ontstekingen krijgt (waar je ook heel chagrijnig van kunt worden).

Elke dag een paar minuutjes nemen om gewoon even stil te zitten en de wereld om je heen de wereld te laten zijn, kan ook wat helpen. Je broertje is nog steeds je broertjes of ie nou lief is of je het bloed onder de nagels vandaan haalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Oorzaak : puberteit.
Oplossing : volwassen worden.
Niks abnormaals, niks raars, maar ook niet 'makkelijk effe te doen'. Je gaat nu eenmaal door een heftige periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien vinden haar ouders het stiekum wel schattig....
Het kleine meisje wordt groot
Ik heb precies hetzelfde gehad en nu soms nog steeds een beetje moet ik eerlijk toegeven. Ik denk dat het er gewoon bij hoort, het gaat vanzelf wel over. Als je het gevoel hebt dat je opeens heel erg boos kan worden tel dan even tot tien of loop heel eventjes weg, dat hielp bij mij wel. Probeer ook zo veel mogelijk mensen te negeren als ze irritant of vervelend zijn. Ik heb twee broertjes en ik kan me echt kapot ergeren aan ze. Het enige wat ik eigenlijk kan zeggen is dat het wel minder word ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heet pubertijd dat heeft iedereen de een erger de andere minder erg. bv. mijn zus had het heel erg. je kan natuurlijk wel denken aan slaap ik genoeg want dat kan ook een factor zijn. als je er heel erg meezit zou ik met je moeder naar de huisarts gaan. Want je huis arts is er niet alleen oor als je ziek bent maar ook voor als je b. stemmingswisselingen hebt of bv faalangst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik hier ook altijd heel erg last van gehad.
Mijn moeder heeft me toen naar een psycholoog doorverwezen en die schreef de pil aan.
Dat maakt de hormoonspiegel wat stabieler.
Misschien ook wat voor jou want je gaat je er wel beter door voelen en hebt minder last van stemmingswisselingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi kannognixje,
als je nu eens bedenkt wat je wel kunt en allemaal wilt gaan kunnen, dat is veel optimistischer dan de negativiteit die je nu vertelt. dat zou al een enorme berg schelen.
bedenk op het moment dat je boos/gefrustreerd bent dat je dat niet altijd hebt, je hebt ook fijne momenten en je lekker in je vel zit. bedenk daarom dus; ff wachten, dit gaat ook wel weer voorbij en ik wil me liever fijn voelen...

kun je voor jezelf nagaan wat er allemaal speelt in je leven, wat is positief en wat negatief, wat je wil je zo laten en wat niet, wat vindt je nu echt leuk en wat niet, is het allemaal nodig in mijn leven of spendeer ik liever de energie en tijd die ik heb aan mijn familie of aan mijzelf en mijn hobby's...

kun je er iets aan doen doe het dan, kun je er niets aan doen (nog niet) maak je er dan ook niet druk over.

het lucht misschien op als je eens met de kindertelefoon belt of chat, dan kun je je ei ff lekker kwijt...

:o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het programma ned's survivalgids op nickelodeon hebben ze dat ook eens getoond =) .
daar stond er dat het kan zijn dat je vaak je ontbijt overslaat of dat je te weinig eet tijdens je ontbijt. het kan ook aan andere mensen liggen die je kwaad maken...